Periplu cultural sibiano –vâlcean
La Sibiu și în împrejurimi se desfășoară cea de-a XX a ediția a Festivalului și Academiei Icon Arts Transilvania. Anul acesta la evenimentul organizat de Asociația UCIMR sunt peste 100 de participanți – studenți și mentori, atât din România, cât și din: Germania, Elveția, Anglia, Azerbaidjan, SUA, China, Polonia și Irlanda.
În afara cursurilor de măiestrie publicul este răsfățat și cu 16 evenimente interpretative, în zece localități din sudul Transivaniei: Biertan, Richiș, Sibiu, Mediaș, Dealu Frumos, Copșa Mare, Cund, Daneș, Avrig și Mălâncrav.
Miercuri 27 iulie, pe acoperișul Filarmonicii din Sibiu, au susținut un recital membrii cvintetului de coarde al Filarmonicii din Brașov: violoniștii Alexandru Hamzea și Roxana Bârsan, violista Luiza Balint, violoncelista Alexandra Enache și contrabasistul Iulian Hășfăleanu. A fost o interpretare cinstită, fără mari rafinamente interpretative, fără vreo explozie a culorilor timbrale. Totuși trei divertismente de Wolfgang Amadeus Mozart și Dansurile populare românești de Bela Bartok au bucurat un public destul de numeros, atras și de ineditul spațiu concert care oferă șansa participanților de a asista și la spectaculoase apusuri de soare.
Joi 28 și vineri 29 iulie am putut vedea la lucru tineri muzicieni participanți la cursurile de vioară și de violoncel oferite de Academia Icon Arts. Joi am asistat la un moment inedit – pentru prima dată în carieră, doi mari artiști, care au codus cursurile amintite, au evoluat împreună, pe scena Filarmonicii din Sibiu, cu ocazia Festivalului Icon Arts. Astfel cei prezenți au avut șansa unică de a asculta un duo extraordinar format din violonistul Remus Azoiței – solist concertist de talie internațională și profesor la Academia Regală de Muzică din Londra și violoncelistul Valentin Răduțiu – profesor la Academia din Dresda și solist instrumentist al Deutsches Symphonie-Orchester din Berlin. Cei doi au interpretat Passacaglia de Handel/Halvorsen.
Cu ocazia celor două recitaluri am ascultat mai multi tineri, dintre care am reținut câteva nume: violonistele Alesia Mihai și Andreea Ioana Nistor – ambele eleve al Colegiului Național de Muzică “George Enescu” sau violonceliștii Tudor Ionescu – un foarte tânăr, dar și foarte promițător violoncelist din Timișoara și Vlad Câmpean – proaspăt student al Conservatorului Național din Paris. Nu stiu dacă tinerii prezenți la Academia Icon Arts sunt definitorii pentru nivelul școlilor muzicale românești, dar comparând evoluțiile din cele două seri, violonceliștii s-au detașat clar, evoluând la un nivel interpretativ superior.
M-am despărțit de Sibiu pentru a putea participa și la deschiderea taberelor de teatru și arte vizuale de la Călimănești. Acolo până pe 8 august se desfășoară evenimente lăudabile organizate de Primăria Orașului Călimănești, Uniunea Artiștilor Plastici – filiala Vâlcea și Fundația Act.Or.Art.
Tabăra Națională de Teatru a ajuns la ediția a XIII a și poartă numele actorului și profesorului Florin Zamfirescu, iar Tabăra de Arte Vizuale “Vlaicu Ionescu” se organizează pentru a XV a oară. Momentele culminante ale celor două tabere vor avea loc pe 7 și 8 august când tinerii actori vor prezenta două spectacole în regia Ștefanei Samfira: “Bolnavul închipuit” de Moliere și “Croitor de dame” de Georges Feydeau, iar artiștii plastici de pe ambele maluri ale Prutului, coordonați de Gheorghe Dican: Nicolae Badiu, Valeriu Herța, Vlad Lozovanu, Constantin Maxim, Laurențiu Nistor, Olga Marandi, Maria și Alexandru Picovici, Ioan Pop și Silviu Preda, vor prezenta iubitorilor de frumos creațiile realizate la Călimănești, lucrări care se vor aduga colecției formate de-a lungul celor cinsprezece ediții de tabără, o colecție care, așa cum spunea primarul localității – Florinel Constantinescu, obligă autoritățile locale să se gândească la deschiderea unei pianacoteci a orașului de pe malul Oltului.