Arheologii sonore fascinante la Palatul Mogosoaia

Sala Scoarțelor din Palatul Brâncovenesc de la Mogoșoaia s-a dovedit a fi neîncăpătoare la concertul final al ediției a VI-a a Mogoșoaia ClasicFest, manifestare organizată de Centrul Cultural „Palatele Brâncovenești” și Asociația Pro Valores.
Protagonist – menestrelul modern Nicolae Szekely, a propus un periplu unic, plin de frumuseți sonore din perioada medievală și barocă. A fascinat prin modul în care a reușit să stăpânească cinci instrumente pe cât de autentice și rar prezente pe scenele actuale, pe atât de spectaculoase. A trecut cu nonșalanță și farmec, cu profund respect și grijă față de adevăruri stilistice întipărite în urmă cu câteva sute de ani, învingând dificultăți evidente de interpretare specifice fiecărui instrument, de la vihuelă, la laută, de la chitară renascentistă și arhilaută, la chitară barocă.
Ca un povestitor desăvâșit, dar și ca un arheolog sonor pasionat, Nicolae Szekely, a reușit să captiveze publicul cu istorii interesante ale unor lumi sonore apuse, a reușit să readucă în atenția iubitorilor contemporani ai muzicii, sonorități imaginate de mari creatori de acum câteva sute de ani: Francesco da Milano, Adrian Le Roy, Diego Pisador, John Dowland, Giovanni Zamboni, Gaspar Sanz și mulți, mulți alții.
Din fericire acest ultim eveniment din cadrul editiei a VI-a a Mogosoaia Clasic Fest a fost în același timp și o legătură cu manifestări viitoare, pentru că recitalul lui Nicolae Szekely este și un concert semnal al editiei a V a a Turneului National Muzica în Palatele României, manifestare estivală de tradiție care va avea loc la începutul lunii august în multe spații de mare frumusețe și cu importantă ancorare istorică: Palatul Marincu din Calafat, Castelul Huniazilor, Castelul Magna Curia din Deva, Castelul Peleș, Cetatea Neamțului ș.a., locuri în care sperăm că muzica inedită, dar și încărcată de autenticitate va bucura și va atrage un public cel puțin la fel de numeros.

Leave a Reply